2010. szeptember 14., kedd

United Biri :-)

         
Végre elkezdődött a suli, ovi. Nálunk 6-án, technikai problémák miatt. Így elintézhettem pár dolgot 2 nyafogó kölyök nélkül. Nem tartott sokáig a szabadságom, Lilla péntek, Bence mától van itthon valami hülye takonykórral. Persze annyira nem betegek, hogy csöndben aludjanak, csak annyira, hogy egész nap köhögjenek a suliban. A rosszalkodás és a vérszívás azért nagyon jól megy. Jól el kéne valagaljam őket, mert valahogy nehezen esett le nekik, hogy 12 fok van, nem 42, és nem annyira jó poén egy szál alsógatyában, bugyiban (nem kívánt rész törlendő) rohangászni az udvaron, és a hideg betonon. Az sem győzte meg őket erről, amikor rájuk ordítottam úgy 200-szor, hogy "azanyádúristenitötőzzémáfölmermegfázolbüdöskölökneszóljakmégegyszer".
         AZért a múlt héten sikerült egy kicsit vajákolnom is. Az uram már csak Vajákos Birinek hív, és közölte, lassan megalapíthatom a United Biri Rt-t :-). A tevékenységet meg csak úgy röviden birizésnek neveztük el :-). Sok-sok dolgot kipróbáltam, de most asszem először maradjunk a kencéknél. Az alapanyagokat nem mindig könnyű beszerezni, főleg, mert egészen komoly ár és minőségbeli különbségeket lehet találni. És  nem minden esetben ár-érték arányban. És akkor a Fair-trade-et még meg se említettem. Különösen a shea és a kakaóvaj esetében sanszos, hogy szegény afrikai asszonyokat csúnyán alulfizették a "büdös kapitalista, imperialista disznók" -asszem valahogy így mondta Hofi annak idején, mondhatnám átvágták a kemény munkájukért cserébe, ha gyanúsan olcsó és még jó is a termék. 

          Jaj, már megint elszalad velem a paci, és ha egyben akarok mindent leírni, kitesz egy Háború és Békét. Na mindegy. Kezdjük. Amiket a kozmetikumok jó részében biztosan használni fogunk, és még 100 más helyen is, az illóolajok. Fontos: kozmetikumba csakis 100 %-os tisztaságú illóolajokat használj! Persze ebből is széles a paletta. Ami gyanúsan olcsó, mondjuk üvegenként 6-900 ft alatti, az biztosan nem tiszta. Ugyanis ahhoz, hogy lepárlással a tiszta olajat előállítsák, rengeteg növény kell. Értem én, hogy a patikaira is azt írják gyógyszerkönyvi minőség, valamiért még sem hiszem, hogy 2-300 ft-ból ki lehet hozni 10-15 ml tiszta illóolajat+ üveg+ csomagolás, és ugye az x ember profitja.
Az ILLATOLAJ nem illóolaj. De az olcsó ILLÓolajat is el lehet használni mondjuk takarításhoz, öblítéshez. Ezen kívül vannak a bio illóolajak, amik belsőleg, aromaterápiában is alkalmazhatók. Többezer ft /5-10 ml. Állítólag sokkal kevesebb is elég belőle, mint a többiből, de nem próbáltam. Ilyen a Panarom és a Primavera. A damaszkuszi rózsa pl. 90.000  ft is lehet 1-2 ml.
     Én legtöbbször az Aromaxot és a DM-ben is kapható Naturolt szoktam használni, de van egy rózsafa olajam a Kamalától, és teljesen jó. Bár más illata van, mint pl. a Naturolosnak, de határozottan kellemes. De akkor melyik az igazi? Picit nehéz eligazodni, mert némelyiken szerepel a 100 %-os illóolaj, gyógyszerkönyvi minőség felirat+ aromalámpába ajánljuk felirat is. Akkor most?
             Szép dolog a kísérletezgetés, de mielőtt  recepteken változtatunk, mindenképpen nézzetek utána, hogy az adott olaj nem fényérzékeny-e? Nyári nappali krémekbe, naptejbe nem kellene belekutyulni, mert májfoltszerű elszíneződést okozhat a bőrön!
      Kellenek még edénykék, amiket nem használsz másra,  fakanál, én egy natúr tiszta evőpálcikát is szoktam használni. Valamint egy egyszerű konyhai robotgép. Általában a krémekhez a dagasztó kart használom, konkrétan csak egyet, mert az belefér a mérőpoharamba :-). Ha habos krémet szeretnél, akkor jöhet a habverő fej. De ebben az esetben több helyet is foglal a krémed, és könnyebben is romolhat a légbuborékok miatt. A vízmentes krémeket nem kell tartósítani, addig jók, amíg a bennük lévő olajak. Ők meg  nem romlanak gyorsan. Ha rossz, vagy avas illata van a krémednek, ne használd el, de alapvetően nem szükséges hűtőben tartani. Kellenek még tiszta tégelyek, flakonok. Felhasználhatók az üres, kimosott régi cuccok dobozai, üvegei is. De azért nézd meg, hogy milyen szám van a recycling háromszögben. Némelyik műanyagból DPA, ftalátok, és egyéb finomságok oldódhatnak ki hő hatására, amit ugye nem szeretnénk. Ezért is nem ajánlatos műanyag edényben melegíteni  mikróban. A mikró amúgy sem ajánlatos, csak végszükség esetén.
Tanácsos beszerezni egy patikamérleget, hogy az 1-2 grammokat is ki tudd mérni. Teszveszen, vagy egyéb aukciós oldalakon mintegy 3-5000 ft körül lehet kapni ékszermérleget. Tökéletesen megfelel a célnak. Én még vettem különböző méretű fecskendőket és hosszú, vastag tűt, hogy a bázis olajos üvegekből is pontosan tudjak mérni pár ml-t. Van, aki nem ilyen akkurátus, és tökéletesen tud dolgozni konyhai mértékegységekkel, mit csipet kanál gondolatnyi, de én egy kockafejű szűz szülött vagyok némi mérleg aszcendenssel, kell ennél több?
JA igen, a bázisolajak, vagy vajak. Ebből is van ezer féle. Bio és nem bio.  A lényeg, ha egy mód van rá, legyen hidegen sajtolt. Bár most kaptam egy olyan infot, hogy az Aromaxos bázis olajak nem hidegen sajtoltak. De ebben nem vagyok biztos, ahogy az ellenkezőjében sem. Nem biok, az tuti. Mindenki döntse el maga, hogy melyiket szereti. Van aki ragaszkodik a biohoz, mert nem mindegy, milyen növényből vonják ki az adott olajat, ha már az arcunkra kenjük. A kőolajtól egészen biztos, hogy jobb bármelyik :-).
         A konkrétumokkal egy másik bejegyzésben folytatom. Ezeket az infokat , illetve sokkal több, és részletesebb infot találtok a múltkor már említett 2 oldalon, a cosmion és az antalvalin, de van még tucatnyi krémkeverős oldal, főleg, ha beszélsz külföldiül. Pusztán azért említettem meg őket, hogy legyen némi alap, és feltétlenül olvassatok még utána, mielőtt nekiugrotok a recepteknek, és elpazaroltok drága összetevőket. Szerencsére itt kicsit könnyebb javítani, más célra felhasználni, mint az elrontott húslevesből csokitortát sütni :-).

Tegnap találtam egy újabb nagyon klassz blogot, Lukrécia blogját. Egyszerű, közérthető receptek, mindenféle műtudományosság nélkül. Szinte mindenre nyújt megoldást önzetlenül, ha méregmentes kozmetikumokat szeretnél. Kísérletező alkat, ami ehhez elengedhetetlen :-).
És még egy  oldal, aminek nagyon örültem, mert egyre inkább maga alá gyűr a dolog, így nem maradhat ki a házi szappankészítés sem.
folyt köv.


Tudom, még a nyaralással is adós vagyok, és némi Mamlasz Brandonos meséléssel is :-) AZok is jönnek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, ha megtisztelsz a véleményeddel:-).